Vladimir Putin Just Replaced Russia's Best State-Run News Outlet With a State-Run PR Firm

Your News Companion by Ben Mathis-Lilley
Dec. 9 2013 11:44 AM

Vladimir Putin Just Replaced Russia's Best State-Run News Outlet With a State-Run PR Firm

453085777
Russia's President Vladimir Putin speaks as he attends signing ceremony together with his Armenian counterpart Serzh Sarksian in Yerevan, on December 2, 2013

Photo by Karen Minasyan/AFP/Getty Images

Of all the state-owned media outlets in Russia, RIA Novosti stood largely alone in its willingness to challenge the Kremlin. I use the past-tense there because, as of today, the well-known and relatively well-respected news wire is no longer. In a surprise move even by Russian standards, Vladimir Putin announced this morning that the government is shuttering RIA Novosti and replacing it with a new state-run outlet that will serve largely as a PR firm for the government—or, in Putin's own words, "to highlight abroad the state policy and public life of the Russian Federation."

Josh Voorhees Josh Voorhees

Josh Voorhees is a Slate senior writer. He lives in Iowa City. 

The Kremlin is framing the media reorganization—which will also shutter Voice of Russia radio—as an effort to cut costs and make "more rational use of public money." But as RIA Novosti, reporting on its own demise, more accurately put it: the changes "appear to point toward a tightening of state control in the already heavily regulated media sector." As a state-run media outlet, RIA Novosti still had to tread carefully when covering the government that paid its bills but it nonetheless "made the greatest attempt to produce balanced coverage in recent years," according to BBC Moscow correspondent Daniel Sandford.

Advertisement

The move appears to have come out of nowhere. RIA Novosti is (or, I suppose was) an official sponsor of the Sochi Winter Olympics, and there was no public debate or even hint that the move was coming before today's official decree. Much of its staff was apparently unaware they'd be out of a job until the news was published on a government website.

"Rossiya Segodnya" translates to "Russia Today," the original name of the highly questionable Kremlin-funded, English-language television station since rebranded as RT. The network is known for what the New York Times calls its "jaundiced view of the failings of the United States and other Western countries." (Putin made no mention of the English-language network in today's announcement.)

In case there weren't enough red flags already, Putin named Dmitry Kiselyov as the head of the new media outlet. (The new agency’s directors will be directly appointed by the president's office.) For those unfamiliar with Kiselyov, he's made a career as a pro-Putin propagandist who sees foreign conspiracies against Moscow almost anywhere he looks. His most infamous comments, however, were made last year about gays and lesbians. "I think it is too little to fine gays for homosexual propaganda," Kiselyov said during one of his TV appearances. "They should be forbidden from donating blood, sperm. And in the case of an automobile accident, their hearts should be buried in the ground or burned."

***Follow @JoshVoorhees and the rest of the @slatest team on Twitter.***

TODAY IN SLATE

Politics

Talking White

Black people’s disdain for “proper English” and academic achievement is a myth.

Hong Kong’s Protesters Are Ridiculously Polite. That’s What Scares Beijing So Much.

The One Fact About Ebola That Should Calm You: It Spreads Slowly

Operation Backbone

How White Boy Rick, a legendary Detroit cocaine dealer, helped the FBI uncover brazen police corruption.

A Jaw-Dropping Political Ad Aimed at Young Women, Apparently

The XX Factor
Oct. 1 2014 4:05 PM Today in GOP Outreach to Women: You Broads Like Wedding Dresses, Right?
Music

How Even an Old Hipster Can Age Gracefully

On their new albums, Leonard Cohen, Robert Plant, and Loudon Wainwright III show three ways.

How Tattoo Parlors Became the Barber Shops of Hipster Neighborhoods

This Gargantuan Wind Farm in Wyoming Would Be the Hoover Dam of the 21st Century

Moneybox
Oct. 1 2014 8:34 AM This Gargantuan Wind Farm in Wyoming Would Be the Hoover Dam of the 21st Century To undertake a massively ambitious energy project, you don’t need the government anymore.
  News & Politics
Politics
Oct. 1 2014 7:26 PM Talking White Black people’s disdain for “proper English” and academic achievement is a myth.
  Business
Moneybox
Oct. 2 2014 8:07 AM The Dark Side of Techtopia
  Life
Quora
Oct. 2 2014 8:27 AM How Do Teachers Kill the Joy of Reading for Students?
  Double X
The XX Factor
Oct. 1 2014 5:11 PM Celebrity Feminist Identification Has Reached Peak Meaninglessness
  Slate Plus
Behind the Scenes
Oct. 1 2014 3:24 PM Revelry (and Business) at Mohonk Photos and highlights from Slate’s annual retreat.
  Arts
Brow Beat
Oct. 2 2014 8:47 AM Season 2 of The Bridge Was Confusing, Bizarre, and Uneven. I Loved It.
  Technology
Future Tense
Oct. 1 2014 6:59 PM EU’s Next Digital Commissioner Thinks Keeping Nude Celeb Photos in the Cloud Is “Stupid”
  Health & Science
Bad Astronomy
Oct. 2 2014 7:30 AM What Put the Man in the Moon in the Moon?
  Sports
Sports Nut
Oct. 1 2014 5:19 PM Bunt-a-Palooza! How bad was the Kansas City Royals’ bunt-all-the-time strategy in the American League wild-card game?