4,000 Jews, 1 Lie

How an idea spread and grew on the Internet.
Oct. 5 2001 8:30 PM

4,000 Jews, 1 Lie

Tracking an Internet hoax.

[Addendum, Oct. 7,4 p.m. ET:  Osama Bin Laden essentially claimed credit for the Sept. 11 attacks in a statement recorded before Sunday's strikes on Afghanistan. "America was hit by God in one of its softest spots," he said. "If it continues with this policy [against Iraq and the PLO], the sons of Islam will not stop their struggle."]

Advertisement

It is an article of faith in many Muslim countries that Israel was behind the attack on the World Trade Center, with many citing as their evidence a "news report" that 4,000 Israelis called in sick from their jobs at the World Trade Center on Sept. 11. The allegation has now appeared on scores of Web sites and bulletin boards, has been reproduced in e-mails too numerous to count, and has run as fact in newspapers and news broadcasts in the Middle East. Where did this charge originate, and what path did it take around the world?

First, a question begs: Where did the precise figure of 4,000 Israelis come from? According to the Anti-Defamation League's Web site, on Sept. 11, the Israeli Embassy released a statement expressing concern about the 4,000 Israeli nationals living in New York City—few of whom actually worked in the World Trade Center. At press time, the embassy couldn't confirm this statement.

According to Nexis and the Google search engine, the first mention of Israeli involvement in the attacks came in a Sept. 17 report on Lebanon's Al-Manar Television. The Los Angeles Times reports that the terrorist group Hezbollah has free access to Al-Manar's airwaves, and the station's Web site claims that the station exists to "stage an effective psychological warfare with the Zionist enemy."

The next day at 6:26 a.m., the American Web site Information Times published an article headlined "4,000 Jews Did Not Go To Work At WTC On Sept. 11," and credited it to an "AL-MANAR Television Special Investigative Report." This was not the first time that Information Times had pointed the finger at Israel. The day after the attacks, it warned in an article that the "terrorist government of Israel … cannot be ruled out" as a suspect. Information Times purports to be edited by Syed Adeeb from the  eighth floor of the National Press Club at 549 15th St. NW, Washington, DC, 20045. The Press Club says it has no such tenant and repeated messages sent to the e-mail address for Syed Abeed listed on the site bounce back as undeliverable. Directory assistance for Washington, D.C., has no listing for Information Times.

The "4,000 Jews" page is easily forwarded as e-mail, and this may explain the message's rapid dissemination.

The Information Times article makes three charges:

1) Citing the Jordanian newspaper Al-Watan, it alleges that "Israelis remained absent [on Sept. 11] based on hints from the Israeli General Security Apparatus, the Shabak." No media source except Al-Manar claims to have actually seen the editorial in Al-Watan, which the Jordanian Embassy's information bureau describes as an obscure newspaper with a low circulation. Al-Watan's source? Unnamed "Arab diplomatic sources."  (A few newspapers called Al-Watan have Web sites—click here, here, and here to visit them—though none seem to be based in Jordan.)

2) Citing the Israeli newspaper Yediot Aharonot, it alleges that Israeli secret police prevented Prime Minister Ariel Sharon from traveling to New York City on Sept. 11.

3) Citing the Israeli newspaper Ha'aretz, it alleges that the FBI arrested five Israelis who were caught filming the WTC's smoking rubble from their office building roof. (They were being held on the charge of "puzzling behavior.")

TODAY IN SLATE

Politics

Smash and Grab

Will competitive Senate contests in Kansas and South Dakota lead to more late-breaking races in future elections?

Stop Panicking. America Is Now in Very Good Shape to Respond to the Ebola Crisis.

The 2014 Kansas City Royals Show the Value of Building a Mediocre Baseball Team

The GOP Won’t Win Any Black Votes With Its New “Willie Horton” Ad

Sleater-Kinney Was Once America’s Best Rock Band

Can it be again?

Technocracy

Forget Oculus Rift

This $25 cardboard box turns your phone into an incredibly fun virtual reality experience.

One of Putin’s Favorite Oligarchs Wants to Start an Orthodox Christian Fox News

These Companies in Japan Are More Than 1,000 Years Old

Trending News Channel
Oct. 20 2014 6:17 PM Watch Flashes of Lightning Created in a Lab  
  News & Politics
Politics
Oct. 20 2014 8:14 PM You Should Be Optimistic About Ebola Don’t panic. Here are all the signs that the U.S. is containing the disease.
  Business
Moneybox
Oct. 20 2014 7:23 PM Chipotle’s Magical Burrito Empire Keeps Growing, Might Be Slowing
  Life
Dear Prudence
Oct. 21 2014 9:18 AM Oh, Boy Prudie counsels a letter writer whose sister dresses her 4-year-old son in pink tutus.
  Double X
The XX Factor
Oct. 20 2014 6:17 PM I Am 25. I Don't Work at Facebook. My Doctors Want Me to Freeze My Eggs.
  Slate Plus
Tv Club
Oct. 20 2014 7:15 AM The Slate Doctor Who Podcast: Episode 9 A spoiler-filled discussion of "Flatline."
  Arts
Brow Beat
Oct. 21 2014 9:25 AM The Brilliant Fake Novels of Listen Up Philip
  Technology
Future Tense
Oct. 21 2014 9:39 AM The International-Student Revolving Door Foreign students shouldn’t have to prove they’ll go home after graduating to get a visa.
  Health & Science
Bad Astronomy
Oct. 21 2014 7:00 AM Watch the Moon Eat the Sun: The Partial Solar Eclipse on Thursday, Oct. 23
  Sports
Sports Nut
Oct. 20 2014 5:09 PM Keepaway, on Three. Ready—Break! On his record-breaking touchdown pass, Peyton Manning couldn’t even leave the celebration to chance.